Amazon kommer till Sverige - ett hot eller en möjlighet?

Efter år av spekulationer stod det i början av augusti klart - den amerikanska e-handelsjätten Amazon kommer till Sverige. Nu kan spelreglerna för e-handlare ändras på den svenska marknaden.
– Allt handlar om hur snabbt e-handlare kommer kunna ställa om och anpassa sig till förändringen, säger Andreas Thimour, VD för Zimply Solved.

Få människor kan ha missat Amazons framgångsresa de senaste årtiondena. Företaget grundades år 1995 i USA av Jess Bezos och var till en början en e-bokhandel. Idag är de världens största detaljhandelsföretag på internet och säljer allt ifrån kläder, elektronik och leksaker, till möbler, tvättmedel – ja, nästan allt. Företaget har närmare 800 000 anställda och fraktar över 140 miljoner produkter runt om i världen. För varje år växer de sig större och större.

Men vad är det egentligen som har gjort de så pass framgångsrika?

Ambitionen för Amazon är tydlig: att vara det uppenbara och självklara valet för dig som handlar på nätet. Företagets framgång beror dock inte enbart på sitt bereda sortiment, nej, strävan om en genuin och uppskattad kundupplevelse står verkligen i centrum för deras succé. Som ett led i att erövra världsmarknaden så lanserades också Amazon Prime – ett medlemskap som ska ge kunden både en bättre shoppingupplevelse, men som också ska spara både tid och pengar för konsumenten. För en fast månadskostnad får du som kund tillgång till en mängd olika tjänster och förmåner hos Amazon. Förmånliga leveranser är en av dessa (ja, listan kan göras lång om man ska radda upp alla). Som medlem i Amazon Prime är leveransen alltid gratis – oavsett hur stor eller liten ordern är. Det erbjuds även ett antal olika leveransalternativ utan extra kostnad och snabba leveranser är en självklarhet för Amazon. 

Och nu står det alltså klart att Amazon kommer till Sverige.

Amazon har varit tillgängliga för svenska konsumenter och företag genom deras europeiska hemsidor under flera år, men nu är steget taget för att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige. De kommer att etablera ett lager i Eskilstuna och det är bolaget Kuehne Nagal som kommer att sköta den amerikanska e-handelsjättens logistik. De kommer att husera på ett 15 000 kvadratmeter stort lager i Eskilstunas logistikpark.

Även om lanseringen av Amazon.se inte direkt kom som någon överraskning har nyheten väckt starka reaktioner – en del positiva, en del negativa.

Vi frågade vår VD Andreas Thimour vad han tyckte om lanseringen av Amazon.se, vad Amazon kan tänkas möta för utmaningar på svenska marknaden och hur de svenska e-handlarna kan komma att påverkas av detta.

Hej Andreas! Vad tror du är den största utmaningen för Amazon nu när de ska etablera sig i Sverige? 

- Jag tror att en av deras största utmaningar kommer att vara att de vill erbjuda sin Prime-tjänst i hela Sverige. Geografin här uppe i Norden – att det är så glesbefolkat och att det finns så mycket landyta att täcka – gör att det kan bli svårt att hitta enhetliga erbjudanden som de kan erbjuda till hela den svenska marknaden. Det är ganska stor skillnad att tillhandahålla snabba leveranser till Stockholmsområdet jämfört med högt uppe i Norrland.

- Det kan bli problematiskt och troligtvis kommer de att behöva dela upp sina tjänster i olika geografiska områden. Det ska bli spännande att se hur de tar sig an det här.

Hur tror du att svenskarna kommer att ta emot Amazon?

- Jag är övertygad om att vi kommer ta emot dem med öppna armar. Svenska konsumenter är vana vid att handla på internet och vi är inte alltför lojala mot företag. Generellt lockar man till sig svenska konsumenter med bra pris och bra kundservice. Amazon har ju ett extremt stort fokus på kunden och många prisvärda erbjudanden, så jag tror att de kommer mottas fantastiskt bra av oss.

Hur tror du att den svenska e-handeln kommer att påverkas i och med lanseringen av sajten?

- Ja, jag har funderat på det här en hel del den senaste tiden, och jag måste säga att jag känner mig väldigt tudelad i frågan. Digitaliseringen och e-handeln kommer att stärkas ytterligare i och med detta - framförallt i kombination med den rådande pandemin. Tillväxten kommer att öka totalt sätt, vilket är en positiv faktor för alla e-handlare.

- Samtidigt är det en riktigt stark konkurrent som kommer pressa priserna och ställa höga krav på kundservicen. Effektivitet och kvalité kommer att bli än mer viktigare. Jag tror att om man har resurserna och viljan att ställa om snabbt så kan man som e-handlare dra stor nytta av detta, men problemet är om man inte klarar av förändringstakten. Då kan det bli en stor utmaning. Allt handlar om hur snabbt e-handlare kommer kunna ställa om och anpassa sig till förändringen.

Vad är vår (alltså Amazons konkurrenters) största utmaning nu?

- För mig handlar det främst om hur man väljer att se på den här förändringen. Människan är programmerade att vara rädda för förändringar, men här finns det två vägar man kan välja att gå. Antingen så ställer man sig utanför allting - säger att man inte vill vara med och att man helt enkelt inte tror på det. Eller så kan man välja att se Amazon som ett nytt sätt att nå ut till marknaden, och börjar jobba utifrån de förutsättningarna istället.

- Det är inställningen som det hänger på – ser man Amazon som ett hot eller en möjlighet? Jag är övertygad om att man måste se det som en möjlighet för att lyckas.